آموزش گام به گام SEO

SEO یا Search Engine Optimization چیست؟

به فرانید بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO یا Search Engine Optimization گفته میشود. حال منظور از بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیست؟ هر موتور جستجوی همانند گوگل و بینگ دارای یک چهارچوب کاری مربوطه به خویش میباشد. این چهارچوب شامل یک سری فاکتورها است که اگر Webmaster ها این فاکتور ها را رعایت کنند وبسایت آنها بهتر در نتایج آن موتور جستجو دیده خواهد شد.

مثالی از SEO در دنیای واقعی

فرض کنید در خیابان شما سه فروشگاه خواربار با نام های A و B و C وجود دارد. اکثر افراد محله شما مشتری فروشگاه A هستند و بعضی دیگر نیز مشتری فروشگاه B میباشند اما کمتر افرادی به فروشگاه C سر میزنند. به نظر شما چرا فروشگاه A نسبت به باقی فروشگاه ها مشتریان بیشتری را به خود جذب نموده است.

علت این موضوع کاملا واضح میباشد چراکه فروشگاه A فاکتورهای موفقیت بیشتری را رعایت نموده است، مثلا در فروشگاه A یک فروشنده خوش اخلاق و منظم وجود دارد که به همه مشتریان خود احترام میگذارد، در فروشگاه A هر چیزی در جای مخصوص خود قرار دارد و برای هر بخش یک Label مربوط به آن بخش زده شده است. فروشگاه A بسیار تمیز و شکیل میباشد و 100 ها ویژگی دیگر که فروشگاه A را به موفقیت بیشتری نسبت به فروشگاه B و C رسانده است. و همین امر کاملا برای افزایش بازدید وبسایت ها صادق میباشد.

یعنی وبسایت های که فاکتورهای موفقیت بیشتری را رعایت کنند بیشتر مورد استقبال بازدید کنندگان قرار میگیرند و در واقع برای موتور های جستجو نیز بهینه تر میباشند.

فصل اول

مبانی پایه SEO

فصل دوم

اهمیت محتوا در SEO

فصل سوم

اهمیت تگهای HTML در SEO

فصل چهارم

اهمیت ساختار سایت در SEO

فصل پنجم

اهمیت Link Building در SEO

فصل ششم

تاثیر شبکه های اجتماعی در SEO

فصل هفتم

اهمیت سطح اعتبار سایت در SEO

فصل هشتم

اهمیت شهر و کشور در SEO

فصل نهم

تخلفاتی که نباید انجام دهید

 


فصل اول (مبانی پایه SEO)


امروز می خواهیم در مورد مبحث SEO بحث کنیم که یک فیلد کاملا حیاتی جهت رشد و توسعه یک سایت می باشد. شاید خیلی از ما ها محصولات با ارزشی برای فروش داشته باشیم اما دریغ از یک بازدید کننده که به محصولات ما سر بزند، در این مواقع ما به سراغ شرکت های تبلیغاتی رفته و درخواست تبلیغات خود را به آنها می دهیم .

خب تا اینجا اکثر مشکلات ما حل شده چون یک شرکت تبلیغاتی، تبلیغی از شرکت ما را در دید عموم مردم قرار داده است. در صورتی که محصولات ما از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشند با هر مشتری برای خود یک یا چند مشتری دیگر هم جذب می کنیم.

اما چون معمولا هزینه این قبیل تبلیغات بالاست ما نیازمندیم خود دست به کار شده تا از هزینه ها اضافی جلوگیری کنیم. برای مثال می توانیم سر محله یک تابلو قرار دهیم و مردم را به سوی محصولات خود جذب کنیم، به جای قرار دادن یک تابلوی ایستا، یک تابلوی LED قرار دهیم تا جدا از جلب توجه مشتریان بعضی از محصولات خود را همانجا تبلیغ کنیم، همچنین در داخل محیط فروشگاه برای هر بخش مشخصات آن بخش را بنویسیم تا مشتریان راحت تر و سریعتر بتوانند به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.


فصل دوم (اهمیت محتوا در SEO)


در این فصل به محتوا (Content) که مهمترین بخش SEO می باشد می پردازیم، محتوا یا همان Content اصلی ترین و اولین نقطه شروع برای بهبود SEO می باشد. اگر محتوای متناسبی داشته باشید در واقع یک پایه مستحکم برای باقی کارهای SEO خود درست کرده اید.

بیشتر از هر چیز دیگری، آیا شما محتوای با ارزشی را انتشار می دهید؟ اگر شما چیزی را می فروشید ، آیا فراتر از یک بروشور ساده که اطلاعات آن در هزاران سایت دیگر هم می باشد رفته اید؟ آیا برای مردم دلیل قانع کننده ای دارید که بیشتر از چند ثانیه صفحه شما را بخوانند؟ آیا شما ارزش واقعی را پیشنهاد می دهید چیزی مثل جواهر ؟ ، منحصر به فرد، متفاوت، کاربردی که در جای دیگری پیدا نمیشود.

اینها سوال های بود که شما برای ارزیابی باید از خود بپرسید هرچند اگر مطالب با کیفیتی را ارائه می دهید. اینجا مکانی نیست که به آن کم پرداخته شود چون اینها اساس SEO هستند و باقی فاکتور ها بستگی به این فاکتور دارد.


فصل سوم (اهمیت تگهای HTML در SEO)


HTML کد های اساسی برای ساخت صفحه های وب می باشد. موتور های جستجو می توانند از عناصر خاص HTML سیگنال های امتیاز دهی (Ranking Signal) را دریافت کنند. در ادامه مطلب عناصر مهم HTML در موفقیت SEO را توضیح می دهم.

فرض کنید که شما صد کتاب متفاوت نوشتید اما به همه آنها یک نام دادید، چگونه کسی می تواند متوجه شود که این کتاب ها مباحث متفاوتی دارند.

دوباره فرض کنید صد کتاب متفاوت نوشتید و به هر یک از آنها عنوان متفاوتی هم دادید. ولی برای این کتابها توضیح خاصی ننوشتید ممکن است یکی دو کلمه باشد، چگونه کسی می تواند در نگاه اول متوجه شود که این کتابها درباره چه موضوعی می باشد.

مهمترین سیگنال HTML عنوان(Title) آن می باشد که موتور های جستجو از آن برای فهمیدن اینکه آن صفحه در باره چیست استفاده می کنند. استفاده از عنوان بد یا نامناسب در صفحه مثل داشتن عنوان بد برای کتاب می باشد. در واقع اگر عنوان HTML شما بد باشد گوگل آن را تغییر می دهد.


فصل چهارم (اهمیت ساختار سایت در SEO)


آخرین قسمت گروه تحت کنترل (On The Page SEO) ساختار سایت می باشد (Site Architecture) ساختار درست سایت می تواند باعث رشد یک سایت شود و ساختار بد آن می تواند یک سایت را فلج کند.

موتور های جستجو در سایت ها به طور فوقالعاده سریعی از یک صفحه به صفحه دیگری می خزند که به این عمل (Crawl) گفته می شود. مثل خواننده های فوق سریع. در این عمل از صفحه های سایت شما نسخه برداری و در چیزی با نام Index ذخیره می شود که شبیه به یک کتاب بزرگ می ماند. وقتی کسی چیزی را جستجو می کند.

موتور جستجو به این کتاب بزرگ مراجعه می کند. همه صفحه های مربوطه را پیدا کرده و تصمیم می گیرد که کدام صفحه بهترین برای نمایش دادن در اوایل جستجو می باشد. در نتیجه برای پیدا شدن صفحه سایت شما باید آن صفحه در این کتاب بزرگ موجود باشد. و برای موجود بودن در این کتاب باید عملخزیدن (Crawl) روی آن سایت انجام شود.


فصل پنجم (اهمیت Link Building در SEO)


پیوند ها (Links) اولین و بزرگترین فاکتور های می باشند که به طور مستقیم توسط مدیران سایت کنترل نمی شوند (Off The Pageو توسط موتور های جستجو برای رتبه بندی سایت استفاده می شوند. گوگل اولین موتور جستجوی نمی باشد که لینک ها را به عنوان رای بشمارد اما اولین موتور جستجوی می باشد که به شدت روی تجزیه و تحلیل لینک ها تکیه کرده تا ارتباط یا ربط لینک ها را متوجه شود. خوشبختانه پیوند (Link) نسبت به باقی فاکتور ها هنوز جزو مهمترین سیگنالها برای رتبه بندی در جستجو باقی مانده است اما همانطور که می دانید بعضی از پیوند ها نسب به بقیه با ارزش تر می باشند.

فرض کنید اندکی مریض شده اید، برای اینکه به سلامتی کامل برسید به چه کسی بیشتر اعتماد دارید؟ به توصیه پنج دکتر بیشتر اعتماد دارید یا حرف صد ها نفر که آنها را در خیابان دیده و تخصص خاصی در پزشکی ندارند. به طور مسلم به نظر پنج دکتر نسب به صد ها فرد بیشتر توجه خواهید داشت.

مگر اینکه از دکتر ها خاطره خوبی نداشته باشید. حتی اگر هم تعداد دکتر ها کمتر شود باز شما به حرف متخصص بیشتر از حرف عموم مردم گوش می کنید بخاطر اینکه متخصص یک کار را نسب به باقی افراد در آن کار بیشتر قبول دارید این مورد برای موتور های جستجو هم صادق می باشد.


فصل ششم (تاثیر شبکه های اجتماعی در SEO)


استفاده از پیوند ها (Links) در موتور های جستجو به عنوان فاکتور خارج از کنترل (Off The Page) یک حرکت بزرگ در جهت تایید بیشتر سایت توسط مردم می باشد. اما در گذشت زمان پیوند ها به علل های مختلفی بعضی از ارزش های خود را از دست می دهند مثلا بعضی از سایت های خسیس لینک ها را از بین می برن و بعضی دیگر هم لینک ها را مسدود می کنند تا با Spam ها مبارزه کنند.

و بعضی از لینک های هم که خرید و فروش می شوند کمتر قابل اعتماد هستند.

ورود به رسانه اجتماعی، اگر پیوند ها راهی برای نمایش رای مردم به مفید بودن سایت می باشند. به اشتراک گزاری در رسانه اجتماعی یک راه برای ادامه دریافت این رای ها می باشد.

از آنجایی که سیگنال های اجتماعی به عنوان فاکتور های رتبه بندی ظهور پیدا کردند. موتور های جستجو تصمیم گرفتند تا بر تعامل و رفتار های اجتماعی نفوذ پیدا کنند.


فصل هفتم (اهمیت سطح اعتبار سایت در SEO)


اگر موتور های جستجو می توانند تصمیم بگیرند که چه حسابهای کاربری و چه پیوندهای (Links) قابل اعتماد هستند آیا می توانند تصمیم بگیرند که چه سایت های هم قابل اعتماد می باشند ؟ صد در صد خیلی از SEO کارها اعتماد به سایت (Site Trust) را به عنوان یک نقش اساسی در موفقیت یک سایت در جستجو می دانند.

آیا سایت شما مقامی دارد ؟ آیا سایت شما در فیلد خود به عنوان لیدر شناخته شده است؟ در مکان، در تجارت، یا چیزهای دیگر؟ هیچ کس نمی داند که دقیقا موتورهای جستجو چگونه به یک سایت مقام Authority می دهند در واقع سیگنال های متفاوتی برای مقام دهی وجود دارد بعضی از این سیگنال ها می توانند شامل نوع پیوند های باشند که سایت شما دریافت می کنند

کیفیت پیوند های که همسایه های شما به سایت شما دارند و یا مراجع اجتماعی از یک حساب کاربری خاص و همچنین معیارهای تعاملی Engagement Metrics از قبیل کلیک های زیاد و … که همه اینها می توانند نقش اساسی در مقام سایت Site Authority داشته باشند. البته همچنین عوامل منفی باعث کاهش مقام سایت می شود.


فصل هشتم (اهمیت شهر و کشور و تاریخ در SEO)


سالهای پیش ، هر کسی که متن خاصی را جستجو میکرد مثلا کلمه فوتبال را، نتایج نمایش داده شده برابر بود با افراد دیگری که همان متن را جستجو میکردند. اما امروزه این موضوع دیگر صحت ندارد اگر فردی در ایران به فارسی در باره محمد علی جستجو کند با کسی که در کانادا همین کلمات را جستجو میکند نتایجی را که مشاهده میکنند یکی نمیباشد. هر فردی بسته به موقعیت نتایج مربوط به خود را دریافت میکند. البته اینطور هم نیست که همه نتایج دریافت شده متفاوت باشد بله بعضی از نتایج یکسان است.

یکی از معیارها شخصی سازی جستجو در نتایج ارائه شده توسط موتور های جستجو کشور جستجو کننده میباشد موتورهای جستجو سعی میکنند نتایج مربوط به کشور جستجو کننده را نمایش دهند.

برای مثال افرادی در امریکا Football را جستجو میکنند و نتایجی که مشاهده میکنند مربوط به فوتبال امریکایی میباشد و افرادی هم در کانادا درباره فوتبال جستجو میکنند اما نتایج نمایش داده شده در باره Soccer میباشد.


فصل نهم (تخلفاتی که نباید انجام دهید)


تا اینجا همه مطالبی که ارائه شد مربوط به فاکتورهای موفقیت در موتور جستجو بود اما در این قسمت میخواهم درباره فاکتورهای که باعث تخریب سایت میشوند صحبت کنم. کارهای زیادی وجود دارد تا بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهیم و افراد هم معمولا از هیچ کاری برای دریافت بازدید بیشتر از سایت خود دریغ نمیکنند.

اما ممکن است این عمل ها کاملا به ضرر سایت در بلند مدت باشد و سایت را به واژه ای از چشم موتور های جستجو بیندازد. در ادامه به آنچه که نباید انجام دهید میپردازیم.

شاید خیلی وقت ها دنبال مطلب خاصی در اینترنت گشته باشید و در فهرست نتایج موتور جستجو سایت های را مشاهد کنید که عین مطلب شما را نمایش میدهند اما وقتی روی بعضی از این سایت ها کلیک میکنید تا به معبود مورد نظر خود برسید هیچ چیز خاصی دریافت نمیکنید فقط یک عنوان خالی را مشاهده میکنید که انگار برای مسخره کردن گذاشته شده است به همین خاطر در سال 2011 گوگل در آپدیتی با نام پاندا این قبیل مطالب را Thin یا Shallow نامید که هیچ محتوای خاصی ندارند و سایت های که این عمل را انجام میدهند را جریمه های سنگین میکند.